Tidsregistrering lovkrav 01 Juli 2024

Den 1. juli 2024 træder en ny lov i kraft i Danmark, der påbyder at medarbejdere skal registrere al arbejdstid. Det primære sigte er at sikre at arbejdstidsreglerne overholdes, men også med det mere luftige krav om at sikre work-life balance.
Loven er gældende fra og med juli 2024 og det er dermed arbejdsgivers pligt at sikre der er værktøjer for medarbejderne til at registrere den daglige arbejdstid, ligesom arbejdstager skal have adgang til disse data. Selvstændige og direktører er undtaget fra loven.

Loven forventes jf. den Danske Erhvervsstyrelse at koste op til et 2 cifret miliardbeløb i tabt arbejdsfortjeneste, ligesom der er et ukendt tal for hvor meget det vil koste virksomhederne at indkøbe tidsregistreringssoftware.

Allerede nu ser LFA en brat stigning i tilbud fra IT selskaber der tilbyder tidsregistrering - og her må man mane SMV’erne til besindighed hvad angår indkøb af ny software. Det er nemlig sagen idag at mange lønsystemer mv. allerede har tidsregistrering indbygget som feature der kan aktiveres, ligesom kravene til tidsregistrering er overordnede og ikke stiller krav om at det skal være i et godkendt system, som vi f.eks. så det i forbindelse med den nye bogføringslov og regnskabssystemer.

Derfor anbefaler vi eksisterende kunder hos LFA til at tage en snak med os, for at se om de ikke allerede råder over de fornødne IT kapaciteter, dette vil principielt være vores anbefaling til at SMV’ere - at tage en dialog med deres bogholder/revisor/IT konsulent omkring hvilke muligheder der er ved at bruge eksisterende software.

Ender man alligevel i situation at man skal indkøbe ny software, kan man med fordel tage følgende betragtninger med i sine overvejelser:

  • Er der muligheder for at tilkøbe udvidelser til eksisterende IT systemer, for dermed at undgå nye IT brugerfalder, med tilsvarende omkostninger i forbindelse med oplæring.

  • Hvis der skal købes nyt, er der da muligheder for at det er integrérbart med virksomhedens andre IT systemer (Eks. løn & fakturering).

  • Er systemet hostet i DK/EU eller tredjeland ? Med henblik på GDPR og i øvrigt andre relevante overvejelser omkring datasikkerhed.

  • Kan systemet bruges både mobilt og stationært?

Og overordnet, når man alligevel skal lave denne ændring, kan man da bruge data til andet og mere? Det kunne være nøgletal for produktion, gennemfakturering mv.

Sidst men ikke mindst, har loven også det sigte at beskytte medarbejderen mod ukontrollabelt overarbejde - noget som i allerhøjeste grad bør tages med i udrulningen og dialogen med medarbejderne i virksomheder hvor stress er en faktor.
Loven kan med andre ord bruges som positiv kraft, der gør op med uhensigtsmæssigheder i arbejdstider og blive et nyttig værktøj for virksomhedens planlægning.

Næste
Næste

Erhvervskonto - Endnu ikke en ret.