The show must go on - siger et velkendt ordsprog. Dette er i særdeleshed en god ide når det drejer sig om at få indrevet sine udeståender. Mange undlader at rykke i højsommeren eller tæt på juleferie, påskeferie mv. under ideen om at "Nå, ja de går snart på ferie".
Det anbefaler vi ikke at man gør. En faktura skal efterfølges af rykkere og altid i et fastlagt mønster og uden afvigelser (f.eks. 10 dage ml. hver rykkere, tillagt et gebyr på 100 kroner). Likviditetsmæssigt & juridisk giver det ingen mening ikke at kræve sine fakturaer betalt - og om man ønsker at opkræve gebyrer er så en anden sag. Det er helt overordnet set, din kundes ansvar at tilrettelægge sine betalinger således at han/hun kan tage på ferie med god samvittighed. Dog kan med ved gode kunder og lange kundeforhold undlade at opræve rykkergebyr og evt. forsyne rykkeren med en tekst a la "Vi er klar over at mange holder ferie for tiden, hvorfor det kan være grunden til fakturaen ikke er betalt rettidigt. Vi har derfor heller ikke pålignet rykkergebyrer" - på den måde udviser man en forståelse for sæsonen, men fastholder sin rykkerprocedure som senere hen giver muligheder for inkasso, hvis der vitterligt er tale om en dårlig betaler (også når ferien er slut). Det korte af det lange, er at man i ferien nemt kommer til at give kunder en alt for lang kredit - i en misforstået god mening og rent juridisk forsinker man sin ret til at sende kunden til inkasso hvis det skulle komme dertil når ferien er slut. I Larsen Finans & Administration hjælper vi gerne med at opsætte et automatiseret rykkersystem, således at du altid får rykket optimalt, men på kundevenlig måde.
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alle
ArKIV
Maj 2021
|