Den unge generation også kendt som millennials (født 1980- tidligt 2000), der i øjeblikket kommer ud på arbejdsmarkedet, har i sagens natur andre forventninger til arbejdet end de tidligere generationer. Derudover adskiller millennials sig også fra den tidligere generation ift. deres arbejdsmetoder og tilgang. Forskelligheden giver god mening, da hver tid jo fordrer hver sine tendenser. Spørgsmålet er nu, hvordan du kan forberede din virksomhed til at arbejde med millenials, og omvendt hvordan kan du forberede millennials på at arbejde i din virksomhed? ![]() Vi liser nu en række tendenser, som kan være gode at kende, både som arbejdsgiver og som arbejdstager, når en af parterne er en ”millennial”. Fra IT kompetent til IT født
Den uge generation har ikke som den tidligere generation lært at bruge IT – de er simpelthen opvokset med den. Derfor kan man forvente at de uden besvær lærer nye systemer og forbedre dem med innovative tiltag. De kendt som den bedst uddannede generation nogensinde. Man har med andre ord at gøre med en generation, der hurtigt kan tilpasse sig nye systemer og benytte dem med elegance. Modsat skal man dog ikke forvente en forståelse for DOS, papir & disketter. Ny i job men helt med fremme Millennials er opvokset med forældre, der har gjort en stor indsats for at opmuntre og medvirke i de unges opdragelse og uddannelse. Disse forældre betegnes af nogen som ”curlingforældre”. Den unge generation er blevet hjulpet frem, og har som oftest ikke stiftet bekendtskab med princippet om at optjene ”point” og anciennitet til at kunne blande sig. Millennials vil være med fra starten, og de har kun erfaring med at alle kan bidrage på lige fod. Her kan det være fordelagtigt at betragte denne egenskab hos de unge som en force, og trække på de ressourcer, de kan tilføre virksomheden. Det skal være sjovt Millennials er af den opfattelse, at arbejdet skal være sjovt og give mening. De går efter det, som de brænder for. De ser gerne, at der er plads til det sociale, at virksomheden rummer andet end arbejde – så som sociale arrangementer. Husk at fortælle de gode ting Underdriv aldrig når en millennial skal have ros. De er, qua deres forældres opdragelse, vant til at få feedback på alting. En millennial vil derfor forvente, at arbejdet giver feedback og ros, når noget er gået godt – og hvis det er gået mindre godt, skal der også tales om det i konstruktive toner. Ja, sidder den kritiske læser nok og tænker, men kan alle da ikke lide feedback? Jo bevars, men det som adskiller sig ved millennials er hyppigheden. De trives med hyppig, måske næsten daglig, feedback. Derfor nytter det ikke, at gemme feedbacken til den årlige MUS samtale, eller når glasset er hævet inden alle går på juleferie. Altid på Millennials opholder sig på alle de sociale platforme: De snapchatter, instagrammer, er på Facebook, LinkedIn og meget mere. Deres tilstedeværelse betyder dog ikke nødvendigvis, at de også poster oplæg. Millennials er opvokset med teknologien og har derfor en distance til den. De har ikke som deres [pinlige] forældre, et behov for at poste hele tiden uden et mål. De bruger platformene velovervejet og målrettet. Arbejdspladser kan derfor roligt udrulle alle de platforme og samarbejdsværktøjer, som de vil: Millennials skal nok forstå dem, og brugen afhænger af potentialet og meningen bag. Millennials kan dermed ses som en ressource, da de muligvis er de eneste, der ikke er ”blændet” af alle de nye software værktøjer, men faktisk kan se igennem blændværket og vurdere, om brugen af dem giver mening. Et eksempel er at fortælle en millenial, at virksomheden nu opbevarer sine data i ”Skyen”. Det er sort snak for dem, da de finder det ganske naturligt at opbevare data på denne måde, og de har aldrig brugt båndstationer, hulkort, disketter mm. Og her er vi så Vi har en veluddannet generation, som er vant til fremdriftsreformer, teknologi, glade for feedback og ønsker at gøre en forskel fra dag et. Hvad end du skal til at ansætte en millennial, eller måske endda blive ansat af en – de er nemlig også vældig entreprenante, så er du måske nu forberedt på, hvad denne generation kan. Larsen Finans & Administration bringer dette blogindlæg som en led i vores fokus på produktivitet og arbejde for små- & mellemstore virksomheder. Vi hjælper dagligt mange små- og mellemstore virksomheder med at omlægge regnskab- og administration til moderne metoder. Står din virksomhed også skal modernisere bogholderi, løn eller HR, så tag en snak med os og hør hvilke løsninger, vi foreslår. Skrevet af: Camilla Michelle Mikkelsen
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alle
ArKIV
Maj 2021
|