Ifølge Ugebrevet ”Mandag Morgen” viser en ny EU analyse, at danskerne udfører 30% mere rutinepræget arbejde end for 20 år siden [Køln, 2016]. Undersøgelsens mest overraskende punkt er, at der er sket en stigning i arbejdsopgaverne omhandlende kontorarbejde på jobs som netop er baseret på kontorarbejde. Dette er overraskende, idet kontorarbejde ellers er en arbejdsform, som ellers er forbundet med variation og personlig frihed til at forme arbejdsprocesser. Virksomhederne effektiviseres, hvilket både kan anskues som værende en konsekvens af finanskrisen, men også den øget globalisering og samspillet med digitaliseringen spiller ind. De tilbageværende opgaver klares af de få, der kan holde tempoet og er i stand til at monitorere og udføre de rutiner, som arbejdet nu er blevet skåret ind til. Arbejder du i kundevendte funktioner, kender du nok allerede fornemmelsen af, at du får en masse feedback fra kunder, som skal håndteres efter nogle retningslinjer. Det kan være alt fra ordrer, feedback og klager. Måske skal du i stedet behandle en masse input fra en anden afdeling eller fra eventuelle underleverandører. Her er ideen dog den samme. Der er masser af input og meget rutinearbejde. Flow – et ledelsesværktøj ”Flow-begrebet” er et nyt tiltag med henblik på at minimere det rutineprægede aspekt, eller som minimum at tage det mest meningsløse væk. Flow går ud på at bringe den bedste version af dig selv frem, og ifølge Nina Hanssen, konsulent og nyhedsredaktør og Frans Ørsted Andersen, forsker i Positiv Psykologi, skaber flow på arbejdspladsen en øget arbejdsglæde og produktivitet [Lederweb.dk]. Flow kan være et nyttigt redskab i et moderne og udfordrende arbejdsliv, da flow-opleverne styrker engagement og motivationen hos en medarbejder. Fra begrebet flow går vi nu videre til at tale om flows, som er digitale løsninger, hvor forbundne handlinger kører per automatik. Flows giver små- og mellemstore virksomheder nye muligheder Med flows kan man komme det rutineprægede arbejde til livs. Der har længe været tale om flows inden for optimering, men de nye flows er nu også tilgængelige for små- og mellemstore virksomheder, da softwaren nu er tilgængelig for dette segment. Fra Office365 er der Power Apps, fra PODIO er der GlobiFlow – og derudover er der en masse andre ”Ifthisthenthat” (If this – then that) Apps. Fælles for dem alle er, at hvis en funktion aktiveres, resulterer det i en automatisk handling. Det kan eksempelvis være, at hvis en henvendelse modtages fra en hjemmeside, indsættes den opgivne mail-adresse på virksomhedens mailliste. Det kan også være når en tilmelding til et kursus foretages, så fremsendes der automatisk en velkomstpakke med materiale per mail. Opsummerende er der således alle mulige former for flows, og disse kan fjerne det mest rutineprægede arbejde. Skrevet af: Camilla Michelle Mikkelsen
0 Comments
|
Kategorier
Alle
ArKIV
Maj 2021
|