Det er efterhånden blevet en velkendt frase i erhvervslivet, når virksomheder nævner, at de benytter sig af outsourcing. Vores stærkt globaliserede verden medfører et hav af muligheder inden for outsourcing af alt fra bogføring, løn og kreditor/debitorstyring. Det betyder også, at konkurrencen om at være mest kompetent inden for blandt andet disse områder er enorm, og der er utallige dygtige virksomheder om buddet. Undersøgelser viser, at virksomheder ikke kan konkurrere inden for alle parametre og områder i deres interne organisation, hvorfor det kan være fordelagtigt at outsource. Dette kan eksempelvis være aktiviteter, der ikke indgår som kernekompetencer i egen virksomhed, men at man derfor outsourcer til eksterne virksomheder, hvilke netop har disse områder som kernekompetence. Danmarks Statistik udførte i 2012 en undersøgelse af danske virksomheders internationale organisering og outsourcing i perioden 2009-2011. Vi kan konstatere, at der blev outsourcet 16.857 jobs i denne periode, og at outsourcing af enten kerne og/eller hjælpefunktioner er fremtiden i erhvervslivet.
Det er dog væsentligt at understrege, at outsourcing ikke behøver at foregå internationalt. Mange danske virksomheder danner partnerskaber, hvor de kan supplere og assistere hinanden, og på den måde fokusere på deres kerneområder og det, de er bedst kvalificeret til. Den danske designudvikler af high-end produkter, Bang & Olufsen, har valgt at outsource dele af deres storage og backup-løsninger til specialister fra konsulenthuset B4Restore. ”Vi har valgt at koncentrere os om det, vi er bedst til, og så outsource resten til specialister med de nødvendige spidskompetencer.” Dette udtaler it-direktør Peter Munk Larsen, Bang & Olufsen om den tydelige prioritering af it-opgaverne. ”En af de store fordele ved B4Restores løsning er, at den optimerer Bang & Olufsens it-risikostyring på højeste niveau til en fornuftig pris,” siger Peter Munk Larsen (Kilde: Bang & Olufsen går ny vej med selektiv outsourcing af storage og backup, PDF formuleret af B4Restore). Outsourcing giver altså en frihed til at fokusere på kerneydelser og kan give en virksomhed store vindinger inden for områder, som kan være problematiske og tidskrævende at varetage internt. Derfor er det relevant at se på mulighederne inden for outsourcing. Hvorfor outsource? Mange virksomheder outsourcer ofte aktiviteter med henblik på, at reducere sine omkostninger, men også for at få et professionelt præg på netop denne aktivitet og dermed hæve kvaliteten af et stykke arbejde. Ofte er det en sekundær aktivitet, som outsources, idet virksomheden formoder, at en partner eller en underleverandør med spidskompetence inden for netop dette område, vil kunne varetage aktiviteten til billigere penge og med et mere kompetent resultat. Der er et par væsentlige pointer, som kan være vigtige at holde in mente, hvis man går med tanken om at outsource.
Outsourcing er fremtiden De mest oplagte men også hyppigst outsourcede områder er IT, bogføring og løn. Revisionsvirksomheden Deloitte har foretaget en undersøgelse, hvilken påviser, at 95% af de danske it-organisationer i dag outsourcer en eller flere dele af deres it, hvortil 7 ud af 10 vil øge anvendelsen inden for to år. Dermed kan it-outsourcing siges at være i markant fremgang. Dette kan også formodes at være gældende inden for områder som løn og bogføring. Larsen Finans & Administration er specialist inden for strategisk outsourcing, løn outsourcing og bogføring. Vores kernekompetencer er drift af digitale lønbogholderier, kreditor- og debitorfunktioner. Erfarne medarbejdere i et stærkt fagligt miljø, kombineret med et fokus på digitalisering, muliggør lave omkostninger og en effektiv proces. Siden Larsen Finans & Administration blev etableret i 2012, har selskabet, i de mange års erfaring og arbejde med kunder, effektiviseret kreditor- og debitorfunktioner samt lønbogholderier. I Larsen Finans & Administration har vi fokus på effektivisering via digitalisering kombineret med personlig service. Vi yder en indsats for vores kunder, og indgår i dialog om, hvordan arbejdet skal foregå. På denne måde, skaber vi en relation virksomhed og kunde i mellem, hvilken vi føler er gavnende for både kunder, leverandører og vores medarbejdere i Larsen Finans & Administration. Er du en stor eller mellemstor virksomhed, kan du med fordel tage kontakt til os, hvor vi i dialog kan nå frem til, hvad der er mest fordelagtigt for netop din virksomhed. Måske er outsourcing løsningen for jer? Skrevet af: Camilla Michelle Mikkelsen
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alle
ArKIV
Maj 2021
|